Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
26-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CPK sp. z o.o.

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza
fot. PKP SADworzec w Kaliszu
Na początku czerwca CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej. Spółka zamierza przekonać kaliszan, że mimo planowanej budowy obwodnicy kolejowej, poprzez którą część szybkich pociągów do Poznania i Warszawy ominie ich miasto, i tak skorzystają oni na budowie linii „Y” Warszawa – Łódź – Poznań.

– Nieprawdziwe są informacje, jakoby analizowany wariant W9 był najkorzystniejszym rozwiązaniem poprowadzenia Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Poznania – podkreśla spółka. Jak argumentuje, przewidywany w tym wariancie przebieg oznaczałby radykalne ograniczenie prędkości pociągów do 100 km/h. Jej ewentualne zwiększenie wymusiłoby z kolei ingerencję w lokalne zakłady pracy, takie jak mleczarnia Mlekovita czy Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL. Poprowadzenie nowej linii kolejowej przez tereny tych przedsiębiorstw byłoby jednoznaczne z likwidacją części miejsc pracy, które mieszkańcy regionu wskazywali jako ważne i potrzebne. Aby podnieść komfort jazdy przyszłych pasażerów przy zachowaniu kluczowych dla miasta zakładów pracy, zdecydowano o budowie tzw. bypassu – obwodnicy kolejowej, gwarantującej osiąganie najwyższych parametrów (do 350 km/h) i istotne skrócenie czasu przejazdu między Warszawą a Poznaniem.

Powyższe rozwiązania były już szeroko dyskutowane, ale co kluczowe, będą jeszcze szczegółowo analizowane. Spółka CPK zwraca uwagę, że aneks na opracowanie studium wykonalności dla kolejowej obwodnicy Kalisza został podpisany w czerwcu 2023 r., czyli jeszcze przez jej poprzedni zarząd.

Planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do stacji położonej w centrum. Zarówno składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim do momentu wjechania na łącznicę będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury. Na terenie Kalisza zostanie zmodernizowana tzw. „serpentyna” (obecny przebieg linii 14 położony między Piwonicami, Rypinkiem i Zagorzynkiem), a parametr prędkości zostanie podwyższony do 110 km/h. Kolizyjne i dezorganizujące ruch przejazdy kolejowe zastąpione zostaną przejazdami bezkolizyjnymi, dwupoziomowymi.

Po realizacji inwestycji Kalisz zyska – jak przedstawia to CPK – najlepszą ofertę komunikacyjną w swej historii. Czas przejazdu do Poznania będzie wynosił ok. 35 minut – w zależności od prędkości pociągu (obecnie to 1 godzina 28 minut najszybszym pociągiem). Podróż z Kalisza do Warszawy skróci się o około godziny w porównaniu z aktualnymi czasami przejazdu.

Po linii KDP planowany jest również przejazd ekspresów regionalnych, które będą najatrakcyjniejszą cenowo opcją dla codziennych dojazdów z Kalisza do Poznania. Zakładany czas przejazdu takiego pociągu będzie o około 40 minut krótszy niż obecnie. Kursowanie ekspresów regionalnych będzie zależało od organizatora przewozów wojewódzkich, czyli wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Inwestycje kolejowe CPK w całym kraju bazują na urealnionym harmonogramie i oparte są o oszacowane obecne i prognozowane potoki pasażerskie. Działania Spółki Centralny Port Komunikacyjny wpisują się w realizację celu „Polska 100 minut” i budowanie nowej infrastruktury kolejowej zapewniające lepszą integrację miast w Polsce. Priorytetem jest tu tzw. „Y”, łączący Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Program inwestycyjny CPK nie wyklucza także średnich miast leżących w bezpośrednim sąsiedztwie „Y”, czyli np. Kalisza, Sieradza i Pleszewa. Staną się one beneficjentami nowej infrastruktury – otrzymają z nią połączenie za sprawą łącznic do istniejących linii kolejowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

České dráhy kupią pociągi do ruchu transgranicznego do Austrii

Tabor i technika

České dráhy kupią pociągi do ruchu transgranicznego do Austrii

Mikołaj Kobryński 26 maja 2025

Umowa inwestycyjna ws. rozbudowy Euroterminala Sławków

Infrastruktura

Reforma Funduszu Kolejowego coraz bliżej. Rząd zaczyna prace

Prawo i polityka

Zobacz również:

CPK: Dwugłos w sprawie podniesienia prędkości na KDP

Infrastruktura

Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć na linii Warszawa – Łódź

Infrastruktura

Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć na linii Warszawa – Łódź

inf. pras. Centralny Port Komunikacyjny 04 września 2024

Pozostałe z wątku:

České dráhy kupią pociągi do ruchu transgranicznego do Austrii

Tabor i technika

České dráhy kupią pociągi do ruchu transgranicznego do Austrii

Mikołaj Kobryński 26 maja 2025

Umowa inwestycyjna ws. rozbudowy Euroterminala Sławków

Infrastruktura

Reforma Funduszu Kolejowego coraz bliżej. Rząd zaczyna prace

Prawo i polityka

Zobacz również:

CPK: Dwugłos w sprawie podniesienia prędkości na KDP

Infrastruktura

Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć na linii Warszawa – Łódź

Infrastruktura

Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć na linii Warszawa – Łódź

inf. pras. Centralny Port Komunikacyjny 04 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5